Leden van de TOPGGz-adviesraad en samenwerkingspartners brachten op 1 februari een werkbezoek aan de locatie van de Viersprong in Halsteren. Met het organiseren van werkbezoeken laat TOPGGz de praktijk van hoogspecialistische zorg zien én ervaren, waardoor nog duidelijker wordt wat de meerwaarde ervan is voor patiënten en hun naasten, voor professionals en voor de sector.
Verslag en presentaties
Lees hier het verslag van de middag
Bekijk het programma (pdf)
Presentatie 'Niets is wat het lijkt' (pdf)
Presentatie 'Whatever it takes' (pdf)
Presentatie 'Onder druk wordt alles vloeibaar' (pdf)
Presentatie 'Samen duidelijk anders' (pdf)
Persoonlijke reacties
Paul Blokhuis (voorzitter Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen)
"Mooi om te zien dat er bereidheid is om samen te werken en wat is geleerd overgedragen wordt op anderen. En het feit dat we hier gemotiveerde professionals zien en horen die prachtig werk doen, maar ook de ervaringsverhalen van cliënten. Dat zij uit hun comfortzone durven stappen en hun verhaal onbevangen wilden delen. Zij voelen zij zich eindelijk goed gehoord, gezien en geholpen. Dit bevestigt hoe effectvol de aanpak van een TOPGGz-afdeling is."
Monique Rook (directeur Nederlands Instituut van Psychologen)
"De patiëntverhalen maakten diepe indruk. Na jarenlang te hebben rondgetobt in het systeem van de ggz, waren zij in de hoogspecialistische ggz eindelijk op hun plaats en werden zij écht geholpen. De behandelaren maken hierbij echt het verschil. De indrukwekkende verhalen van vanmiddag, het contact met collega’s in de sector en de trots die ik voel op de psychologen die op het podium stonden, maken dit werkbezoek voor mij waardevol.”
Wout Adema (directeur Zorg Zorgverzekeraars Nederland)
“Een middag die in het teken stond van lef en vakmanschap. Waar je van nature zou denken 'ik doe even een stapje terug', liet de Viersprong onder andere met ervaringsverhalen zien dat ze lef hebben om door te pakken. Heel waardevol om tijdens dit werkbezoek te delen: hoe doe je dat nu, waar loop je tegenaan, waar maken jullie het verschil en wat heb je van ons als verzekeraars nodig? Verzekeraars hebben behoefte aan meer kennis waar dingen goed zijn geregeld. Zo kunnen we beter ondersteunen in het navigeren van cliënten naar de juiste zorg op de juiste plaats. Zo’n werkbezoek heeft dan meer impact dan dat je dingen van papier aan het lezen bent of in een Teams vergadering zit met twintig personen.”
Dineke Moerman (directeur Stichting Topklinische GGz)
"Het is fijn om te ervaren dat er iedere dag professionals met zo veel passie en lef bezig zijn in de complexe materie van de hoogspecialistische ggz. Dat maakt duidelijk hoe belangrijk het is dat professionals goed geëquipeerd worden om hun werk te doen. De client staat centraal, maar de professionals voeren de zorg aan."
Foto-impressie