Sinds enige tijd biedt Novarum (Arkin) een aantal cliënten op de wachtlijst de mogelijkheid om te chatten met chatbot Novy. Novy is ontwikkeld tijdens Hacking Health Amsterdam en heeft daar een prijs gewonnen voor beste data/AI-techoplossing.
Cliënten kunnen onder andere bij Novy terecht voor vragen over de behandeling, advies over wat zij al kunnen doen aan hun eetproblemen of hoe ze over hun eetproblemen kunnen vertellen aan hun naasten.
Bij comorbide klachten biedt Novy ook advies. Bijvoorbeeld in de vorm van een link naar mindfulnessoefeningen bij spanningsklachten of verwijzingen naar de verschillende preventiesites van Arkin. Novarum hoopt op deze manier cliënten meer ondersteuning te kunnen bieden tijdens hun wachttijd.
Novy is voortdurend in ontwikkeling en maakt vanuit veiligheids- en privacyoverwegingen (nog) geen gebruik van AI, de antwoorden die Novy geeft zijn voorgeprogrammeerd. De komende periode wordt de feedback van cliënten verwerkt om zo Novy verder te optimaliseren.