Samen sterk(er) in communicatie

Op 19 juni kwamen zo’n vijftig communicatieprofessionals en contactpersonen van TOPGGz-afdelingen in Amersfoort bijeen voor de Inspiratiesessie positionering. Het centrale thema: hoe versterken we gezamenlijk de profilering van TOPGGz – zowel binnen de eigen organisatie als landelijk? De sessie bood volop inspiratie, praktische handvatten en concrete output voor een krachtige, eenduidige profilering. De energie en gedeelde ambitie om als netwerk op te trekken, maakten duidelijk: dit smaakt naar meer. 

Waarom deze sessie?

TOPGGz staat voor hoogwaardige specialistische ggz en is volop in ontwikkeling. De nieuwe strategische koers vraagt om een sterke, herkenbare identiteit van TOPGGz – als keurmerk én als netwerk. Dat vraagt om eenduidige positionering en profilering en dus communicatie. Doel van de sessie was om daar een begin mee te maken en in het netwerk van communicatieverantwoordelijken het bewustzijn te vergroten, te verbinden, te versterken en te leren vertellen: hoe maken we het TOPGGz-verhaal zichtbaar, begrijpelijk, aantrekkelijk en vooral: van ons allemaal?

Wat gebeurde er?

Het programma ging van start met twee vooraanstaande sprekers uit de somatiek. Aansluitend doken de deelnemers geïnspireerd de actie in tijdens een reeks interactieve en prikkelende miniworkshops.

Merk = belofte

Christiaan Boer (commercial director Bergman Clinics) gaf in zijn keynote presentatie inzicht in positionering binnen de zorg, met Bergman Clinics als voorbeeld. Zijn boodschap was tweeledig. Commercie zou juist in de zorg geen ‘vies’ woord mogen zijn en concurrentie is noodzakelijk.

Zorg wordt betaald uit maatschappelijke gelden waardoor je de verplichting hebt om hier goed mee om te gaan. Bij commercie gaat het om nadenken over de waarde die je toevoegt voor jouw klanten en de maatschappij, jouw belofte. Concurrentie geeft daarbij de prikkel om het beter te doen dan en je te onderscheiden van een ander. En: wees duidelijk over je propositie en bundel de kracht van het netwerk.

Een merk bouw je door goed na te denken over wat je belofte is, hoe je daar op een geloofwaardige manier invulling aan geeft (lees: je organisatie op inricht, je organisatieprincipe) en hoe je die belofte knetterscherp en relevant voor je doelgroep formuleert. 

Leg de lat hoog

Paul Blokhuis (voorzitter Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen) liet in de tweede keynote zien hoe de topklinische ziekenhuizen gezamenlijk één identiteit uitdragen en dat vasthouden. Samenwerken is voorwaardelijk om de beste zorg te kunnen (blijven) leveren en dus voor succes. Zeker ook op het gebied van communicatie en profilering. Blokhuis gaf daarbij een aantal adviezen. Zorg voor wederkerigheid (iedereen doet iets), interactie en commitment. Wees transparant en deel kennis ten gunste van het algemene belang. STZ positioneert zich als versneller van de transformatie in de medisch specialistische zorg. Topreferente ggz is een niche in de sector die volgens Paul een belangrijke bijdrage kan leveren aan de transformatie in de ggz. Maak transformatie van de ggz dan ook tot prioriteit de TOPGGz-missie, is zijn advies. En tenslotte: leg de lat hoog en hou het bijzonder, voorkom inflatie van het keurmerk.

Workshops

Drie praktische miniworkshops zorgden aansluitend voor verdieping en het gesprek met elkaar over verschillende onderwerpen gerelateerd aan positionering.

'Van beeld naar boodschap; de kracht van TOPGGz' – o.l.v. Dineke Moerman
Deelnemers bespraken feiten, misvattingen en spanningen rondom TOPGGz. Ze bespraken ideeën voor het versterken van juiste beelden (bijv. meer zichtbaarheid, ervaringsverhalen, impact laten zien, van binnen naar buiten denken) en het doorbreken van onjuiste aannames zoals ‘TOPGGz is te duur’, ‘elitair’ of ‘werkt op een eiland’ of onwenselijke emoties zoals interne afgunst binnen een instelling. Ook zijn er veel inspirerende voorbeelden naar voren gekomen over hoe dit aan te pakken.

'Hoe krijg je TOPGGz tussen de oren?' – o.l.v. Harald van der Mespel (Parnassia Groep)
Deze workshop gaf deelnemers - aan de hand van de TOPGGz-campagne van Parnassia Groep - praktische tips voor interne en externe positionering van TOPGGz. De kern: blijf actueel,  zorg voor structurele aandacht en maak content, vertel verhalen en gebruik AI slim. Wees niet bang voor interactie en leer door te doen.

'Het TOPGGz-verhaal is van ons allemaal' – o.l.v. Jolanda Stellingwerff
In kleine groepjes bogen deelnemers zich over een specifieke vraag en formuleerden hun eigen pitch: hoe draag je TOPGGz intern en extern uit, hoe ziet een optimale samenwerking als communicatienetwerk er uit en wat heb je daarvoor van wie nodig? Veel ideeën ontstonden: landelijke campagnes, communicatietrainingen, herkenbaar taalgebruik en gezamenlijke zichtbaarheid op websites en publicaties.

Een greep uit de resultaten

De Inspiratiesessie positionering voorzag duidelijk in een behoefte. Dat bleek niet alleen uit het grote animo en de brede vertegenwoordiging vanuit de instellingen, maar ook uit de waardering; met een gemiddeld cijfer van een 4.08 (cijfer tussen 1 (zeer slecht) en de 5 (zeer goed)) is de Inspiratiesessie positionering in de enquête achteraf zeer positief beoordeeld (respons 30%). 

De workshops van de Inspiratiesessie hebben tot veel ideeën geleid. Een greep uit de opbrengsten vind je hieronder. De volledige uitwerking ervan vind je hier

  • Boilerplate en TOPGGz-logo standaard op uitingen en publicaties
  • TOPGGz-communicatie community voor kennisdeling, netwerk en inspiratie
  • Public relations gezamenlijke verhalen en successen delen met de pers en mediatraining van boegbeelden 
  • Uniform TOPGGz-verhaal gebaseerd op enkele kernboodschappen (belofte) t.b.v. website en sociale media
  • Uniforme terminologie standaard en door iedereen gebruikt
  • Communicatieplan op netwerkniveau, afgestemd op doelgroepen (verwijzers, cliënten, stakeholders)

Hoe verder?

De sessie heeft het fundament gelegd voor een krachtiger communicatienetwerk binnen TOPGGz. De oproep van en aan deelnemers is helder: ga door, bouw verder en doe het samen. Een prachtige start die natuurlijk een vervolg moet krijgen. Hoe bouwen we dan samen verder, wat gaan we doen met de opbrengsten en ideeën en wat gaan jullie hiervan zien? 

De Stichting Topklinische GGz neemt het voortouw in het organiseren van inspirerende vervolgbijeenkomsten, zoals werkbezoeken (waarbij de uitnodiging van Bergman Clinics als eerste wordt onderzocht) en thematische sessies – live of online – rond gezamenlijke profilering en communicatie.

Om elkaar op de hoogte te houden en elkaar te blijven vinden, verschijnt vanaf september twee keer per jaar een digitale nieuwsbrief speciaal voor communicatieverantwoordelijken, met daarin onder andere updates over vervolgstappen.

Om de verbinding te versterken, wordt binnenkort de deelnemerslijst gedeeld (met toestemming), zodat je je collega’s vast kunt linken op LinkedIn, en wordt een besloten LinkedIn-groep aangemaakt: de eerste stap naar een community voor communicatieprofessionals binnen de topklinische ggz.

Het Platform PR & Communicatie, waarin communicatieprofessionals van tien instellingen vertegenwoordigd zijn, blijft natuurlijk nauw betrokken als klankbord en mede-vormgever van het vervolgtraject.

TOPGGz is van de inhoud – en die inhoud verdient een sterk verhaal en sterke vertellers.

Wil je de presentaties en een foto-impressie bekijken? Klik hier om terug te gaan. 

 
 

Back to top