Uitwerking resultaten workshops Inspiratiesessie positionering

Workshop 'Van beeld naar boodschap; de kracht van TOPGGz'

Doel van de workshop was om in korte tijd de feiten, misvattingen (fictie) en spanningsvelden (frictie) rondom TOPGGz te bespreken en samen na te denken over hoe we onjuiste beelden kunnen ontkrachten en juiste beelden kunnen versterken. 

Workshopleider Dineke Moerman, directeur Stichting Topklinische GGz, vertelde eerst de feiten over TOPGGz. Wat is het, voor wie en wat is de meerwaarde? Aansluitend gingen deelnemers aan de slag met fictie, frictie, beeldmakers en beeldbrekers. Een snelle SWOT-analyse met als uiteindelijk doel samen bepalen wat we kunnen doen om de juiste beelden te versterken en de onjuiste beelden te ontkrachten, wat is hiervoor nodig? De workshop werd afgesloten met een wrap-up.

Fictie & frictie
Wat horen de deelnemers over TOPGGz of over de eigen TOPGGz-afdeling(en) wat niet klopt of schuurt?

  • TOPGGz is (te) duur (zowel in contributie als in de indirecte tijd die het kost)
  • Hoezo speciaal?
  • TOPGGz gaat om het zetten van vinkjes/extra metingen etc.
  • Pluche
  • Lekker rustig aan bij TOPGGz-afdeling
  • Ivoren toren
  • Exclusiecriteria 
  • Financiering consultaties
  • TOPGGz meer bekendheid in- en extern
  • Behandelaren zijn erg druk met TOPGGz
  • Psycho-oncologie moet betaald worden door medisch specialistische zorg en is geen ggz
  • Waarom het ene team/afdeling wel en andere niet (binnen afdeling)?
  • Intern moeilijk meerwaarde laten zien (eilandje)
  • TOPGGz kost heel veel tijd
  • TOPGGz is exclusief in plaats van inclusief
  • Daar gaat het geld naar toe
  • De een weet weinig van heel veel, de ander weet heel veel van weinig.
  • Te druk versus te makkelijk
  • Meerwaarde TOPGGz als patiënten geen vrije keuze hebben voor hun zorg
  • Te hoge verwachting van patiënt, verwijzer, naasten (hier gaat het gebeuren)
  • Dure zorg, wat levert het op?
  • Financieel is het voordelig om het keurmerk te hebben (vergoeding ZVW)
  • Je haalt het keurmerk even op en je krijgt een hoger tarief
  • Gaat veel geld naar toe terwijl de rest van de organisatie er niks aan heeft
  • Waarom is de gehele instelling niet TOPGGz? (interne concurrentie)

Beeldmakers
De juiste beelden van TOPGGz/de eigen TOPGGz-afdeling(en) die leven werden besproken. De focus lag vooral op: wat kunnen we samen doen om deze juiste beelden te versterken? Dit leverde een mooie lijst van suggesties op.

  • Interne de meerwaarde laten zien. Hierbij van buiten naar binnen redeneren en relevant zijn voor de ander
  • Aanzitten bij overleg (bijv. MDO)
  • Behoefte aan uitwisseling vanuit visie TOPGGz-netwerk
  • Website eenvoudig tonen, page in the picture, folders (clienten, verwijzers)
  • Ervaringsverhalen (ook voor/van verwijzers)
  • Onderzoek naar baten consultaties (relatiemanagement). NB: Er worden binnenkort 2 publicaties op dit vlak verwacht.
  • In de krant!
  • Posters over onderzoek/innovaties
  • Mediatraining boegbeelden
  • Leer/doe-dagen voor de instellingen
  • Lunchbijeenkomsten of soortgelijk, ook voor de eigen afdeling
  • Verwijzers bijeenkomsten
  • Online symposia
  • Boekpresentaties
  • 1-2-3 consultatie app
  • Interne consultatie- en adviesdienst, hierover ook intern communiceren >meer zichtbaarheid, minder afstand

Beeldbrekers 
De onjuiste beelden van TOPGGz/de eigen TOPGGz-afdeling(en) die leven werden besproken en ook hier lag de focus op wat we samen kunnen doen om deze onjuiste beelden - die vaak hardnekkig zijn en zodoende een ‘bedreiging’ vormen - te ontkrachten. Dit leverde de volgende interessante ideeën op.

  • Het is niet altijd helder voor/aan wie je meerwaarde laat zien, het is dan ook belangrijk om je communicatie goed af te stemmen op de doelgroep zodat je relevant bent voor de ontvanger.
  • Bekostiging consultatie helpt (zie sociaal domein)
  • Item (jeugd)journaal
  • Niet iedereen op een TOPGGz-afdeling weet goed wat deze afdeling doet. Neem meer ruimte om goede informatie te geven via:
  1. Collega + introduce
  2. Vloggen
  3.  Meelopen met...

Wrap-up

  • ‘V&D had moeten blijven innoveren’. Het is belangrijk dat je je als TOPGGz(-afdeling) blijft verhouden tot de actualiteit.
  • Van buiten naar binnen redeneren en relevant zijn voor de ander. 
  • Inspirerend om gedachten en ideeën uit te wisselen op het gebied van communicatie/kennisdelen.
  • Zichtbaarheid en toegankelijkheid bevorderen intern en extern > verbinding met ander
  • Uitdragen meerwaarde op innovaties en onderzoek voor de patiënt, professional, sector en maatschappij.

Workshop 'Hoe krijg je TOPGGz tussen de oren?'

Doel van de workshop was deelnemers te inspireren door de TOPGGz-campagne van Parnassia Groep. Een prikkelende workshop waarin Harald van der Mespel, communicatieadviseur en online redacteur Parnassia Groep, liet zien hoe je als afdeling TOPGGz intern en extern kunt positioneren. 

In zijn workshop trok Harald een aantal conclusies naar aanleiding van de ervaringen van Parnassia Groep met de TOPGGz-campagne: 

  • Actualiteit op website vraagt voortdurend aandacht, net als updaten van informatie
  • Sommige onderwerpen scoren veel beter dan andere. Is dat erg? Nee. 
  • Zorg voor structurele aandacht door content te maken bijvoorbeeld over: onderzoek, publicaties of cliënt/collega verhalen. 
  • Kijk wat scoort en borduur daarop voort. 
  • Grijp kansen voor publiciteit. Bouw aan (media) relaties. Zoek ze op.

Specifiek voor het gebruik van sociale media had Harald de volgende tips voor de deelnemers.

  • Zorg dat je eigen social media kanalen op orde zijn en gebruik ze! 
  • Reageer, deel en like 
  • Gebruik veel hashtags #ParnassiaGroep 
  • Laat ChatGTP en Copilot je helpen, maar zorg dat je AI geletterd bent! 
  • Realiseer je dat je ook negatieve reacties kunt krijgen op social media. 
  • Leer door te doen: wat levert veel reacties op en wat minder? 
  • Informeer de communicatieadviseur van jouw zorgmerk actief bij (groot) nieuws.

Workshop 'Het TOPGGz-verhaal is van ons allemaal'

Onder leiding van Jolanda Stellingwerff, communicatiemedewerker bij de Stichting Topklinische GGz, gingen deelnemers aan de slag met vragen als: hoe kunnen we als communicatienetwerk bijdragen aan het extern positioneren van TOPGGz, hoe kunnen we als communicatienetwerk bijdragen aan het versterken van het TOPGGz-gevoel in je eigen organisatie en hoe ziet voor jou een optimale samenwerking in dit netwerk eruit om TOPGGz in- en extern te positioneren? Een echte werksessie waarbij in kleine groepjes aan deze vragen gewerkt werd. De workshop werd afgesloten met een elevator pitch van een minuut van ieder groepje.

Hoe kunnen we als communicatienetwerk bijdragen aan het extern positioneren van TOPGGz?

Toolkit

  • Uniform verhaal om mee de boer op te gaan naar… (bv. zorgverzekeraars), gefaciliteerd door Stichting Topklinische GGz
  • Hoe toon je als individuele instelling/afdeling het TOPGGz-logo en een TOPGGz-tekst op je website, uniform als eenheid.
  • Meerwaarde TOPGGz communiceren richting stakeholders
  • Weten we wat te positioneren? Welk doel willen we bij welke doelgroep bereiken? Communicatieplan! 
  • Landelijke publiciteit keurmerk/eigen instelling
  • Onder elk artikel van afdeling, standaard een eenduidige kernboodschap/boiler plate over TOPGGz plaatsen.
  • TOPGGz-nieuwsbrief breder verspreiden
  • Successen afdeling/instelling linken aan TOPGGz
  • Meerwaarde TOPGGz moet bij alle collega’s duidelijk zijn. Interne positionering op orde.
  • Frictie: positioneren hele instelling vs positioneren TOPGGz-afdeling. Hier handvatten voor bieden.

Netwerkondersteuning

  • Wat is het communicatienetwerk, hoe werkt dit, wie zitten er in, geven en nemen.
  • Delen van succesverhalen (bv. via webinar, online)
  • Delen van ervaringen TOPGGz/de Nederlandse ggz
  • Iets als een TOPGGz-community
  • Duidelijk maken wie ik kan bellen voor meer informatie over TOPGGz (inhoud, bedrijfsmatig, etc.)
  • Onderzoekers mogen meer/actiever de publiciteit zoeken (ook zelf via sociale media).
  • (Communicatie/media)training voor boegbeelden > input keurmerk/onderwerp
  • Lobby vanuit de stichting (o.a. voor bekostiging TOPGGz)
  • TOPGGz is impact, dus zorg dat je de impact meet en kunt kwantificeren.
  • Impactanalyse van onderzoeken in plaats van aantal onderzoeken als criterium.
  • Inspiratiebezoeken i.p.v. visitaties
  • Wedstrijden met prijzengeld organiseren (concurrentie in de cultuur brengen)

Hoe kunnen we als communicatienetwerk bijdragen aan het versterken van het TOPGGz-gevoel in je eigen organisatie?

Netwerkondersteuning

  • Gezamenlijk portaal (interactief, geen website)
  • FAQ’s; 25 vragen waar de best practises worden gedeeld
  • Binnen het communicatienetwerk uitwisselen wat werkt om intern te verbinden.
  • Communicatienetwerk faciliteren waar ook echt wat te halen valt (voor afdelingen)

Communicatie-uitingen en -activiteiten

  • Open dag bij TOPGGz-afdeling organiseren
  • E-mail handtekening
  • TOPGGz-keurmerklogo gebruiken op slides

Personeel/interne communicatie

  • Communicatie ‘vertalen’ naar verpleegkundigen-doelgroep (MBO/HBO) 
  • Best practises delen in het proces van aanname van nieuwe collega’s
  • Betrekken van alle lagen in de organisatie
  • Input halen op de werkvloer ipv top-down brengen
  • Erkennen van medewerkers die niet expliciet genoemd worden in de TOPGGz-criteria
  • Helder maken wat de meerwaarde van de TOPGGz-afdeling is voor de rest van de instelling/afdelingen
  • Intern symposium met onderzoekers en boegbeelden als sprekers
  • Aansluiten bij overleggen klinieken/poli’s
  • Laten zien irt onderzoek: what’s in it for me?
  • Duidelijk maken waarom het belangrijk is (wat het doel is) om een sterk TOPGGz-gevoel in je organisatie te hebben
  • Wat is het TOPGGz-gevoel precies?

Hoe ziet voor jou een optimale samenwerking in dit netwerk eruit om TOPGGz in- en extern te positioneren?

De schaalvergroting van het netwerk, doe je door samenwerking als netwerk meer kennis op. Zo kun je bv. ook makkelijker gezamenlijk onderzoek doen naar resultaten. Het is daarbij belangrijk de netwerken zo breed mogelijk op te zetten, niet alleen op het gebied van communicatie. Je hebt elkaar allemaal nodig.

Wat heb je nodig van je eigen organisatie, collega-afdelingen of het bureau van de Stichting Topklinische GGz en wat heb jij hen te bieden?

  • Visie RvB op specialistische ggz en TOPGGz
  • Laagdrempelig onderling contact
  • Informatie vanuit Platform PR & Communicatie
  • Continue kennisdeling/uitwisseling  (wederkerigheid, feedback geven en nemen, regelmatige sessies)
  • Dezelfde boodschap bedenken en uitdragen. Communicatie i.s.m. elkaar oppakken.
  • Live periodiek contact, (brainstorm)sessies etc. op communicatiegebied. Online kan ook, maar alleen i.g.v. korte afstemming. 
  • Samen tot concrete resultaten komen, moet leiden tot een verhaal voor draagvlak. Als collectief in gesprek met verzekeraars e.a. subsidieverstrekkers, zo heb je meer kracht; sneller starten, meer middelen, grotere innovatiekracht. 
  • Wat communiceren we als netwerk? Keurmerk moet voor zich spreken.

Wrap-up

  • TOPGGz is van de inhoud. Inhoud = communicatie.
  • Uniforme boilerplate en logo TOPGGz bij alle publicaties en op slides
  • Interactieve community met contactinformatie en bij elkaar in de keuken kijken
  • In tekst en met praktijkvoorbeelden de meerwaarde van de TOPGGz-afdeling voor de rest van de organisatie duidelijk maken
  • De impact van TOPGGz in een uniform verhaal ondersteund met concrete resultaten duidelijk maken extern.
  • Belofte bekend bij client en verwijzer?
  • Netwerk biedt schaalvergroting.
  • Uniform woordgebruik/uniforme terminologie
  • Delen succesverhalen landelijke pers, mediatraining boegbeelden
Back to top