BrainFit: het denkvermogen verbeteren

Bij het Centrum voor ouderen en neuropsychiatrie (GGZ inGeest) en Amsterdam UMC wordt een dubbelblind gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek uitgevoerd naar de effecten van online cognitieve training.

Mensen met een depressie (unipolair of bipolair) namen voor het BrainFit-onderzoek deel aan een training van het denkvermogen: gedurende acht weken deden zij thuis op de computer tal van ‘trainingsgames’, een soort spellen die als doel hebben om het denkvermogen te trainen en te verbeteren. Hierbij waren er twee condities: de actieve conditie en de vergelijkingsconditie. In de actieve conditie kregen de deelnemers de daadwerkelijke training aangeboden drie keer per week een uur thuis op de computer. In de vergelijkingsconditie kregen de deelnemers drie keer per week thuis op de computer makkelijke spelletjes zoals galgje en solitaire aangeboden. De deelnemers en de onderzoekers wisten niet in welke conditie de deelnemers zaten, behalve één onderzoeker die de deelnemers hielp bij de computertaken. Op verschillende momenten hebben we het denkvermogen, objectief en subjectief, en de stemming van de deelnemers uit beide groepen in kaart gebracht. Dat deden we voor de training en na de training, maar ook na drie maanden. Daarmee onderzoeken we de langetermijneffecten van de training.

Voor het evalueren van de daadwerkelijke training vergelijken we de resultaten van negentien mensen in de actieve conditie met de resultaten van negentien mensen in de vergelijkingsconditie. De eerste resultaten laten zien dat onze achtweekse online training voor het denkvermogen geen significant beter effect heeft op het denkvermogen of op de stemming van de deelnemers in de actieve conditie in vergelijking met de controleconditie. Wel blijkt dat alle deelnemers in beide condities verbeteren op het subjectief cognitief functioneren.  

Daarnaast horen we van alle deelnemers dat ze de training als positief hebben ervaren. Tijdens de COVID-pandemie gaf deze driewekelijkse training structuur aan de week en afleiding. Ook hebben alle deelnemers hun computervaardigheden verbeterd door dit onderzoek. Dit werd tevens bevestigd in focusgroepen met deelnemers. Meer onderzoek lijkt nodig om te bepalen of bijvoorbeeld een langere training, boostersessies of een ander soort training nodig is om het denkvermogen en de stemming te verbeteren met een actieve conditie.

Deze studie is tot stand gekomen met een subsidie van de Stichting tot Steun. Veel dank namens de onderzoekers Margot Wagenmakers, Sigfried Schouws, Annemiek Dols en Mardien Oudega.

Neem voor meer informatie contact op via de e-mail: m.oudega@ggzingeest.nl

Back to top