Psycho-educatie ouderen met autisme waardevol

Wetenschappelijk onderzoek bij PersonaCura, topklinisch Centrum voor Persoonlijkheids- en Ontwikkelingsstoornissen bij Senioren (GGZ Breburg) laat zien dat psycho-educatie in een cursus met andere ouderen met een late autismediagnose waardevol is.

De meerwaarde van een psycho-educatiecursus voor ouderen met een late diagnose autisme blijkt uit recent gepubliceerd onderzoek in Autism door Maartje Lenders, Rosalien Wilting, dr. Machteld Ouwens en dr. Arjan Videler, vanuit PersonaCura, topklinisch Centrum voor Persoonlijkheids- en Ontwikkelingsstoornissen bij Senioren (GGZ Breburg) en Tranzo, Tilburg University, i.s.m. SeneVita GGZ. Er bleek ook ruimte voor verbetering. Zie voor het artikel: First things first: An exploration of the effects of psychoeducation for older autistic adults - Maartje Lenders, Machteld A Ouwens, Rosalien M H J Wilting, Arjan C Videler, 2024 (sagepub.com).

Aan de hand van dit onderzoek en meerdere sessies met behandelaren en ouderen met autisme is deze cursus aangepast. Deze psycho-educatiemodule wordt de komende jaren onderzocht en meteen geïmplementeerd in een multi-centerstudie, de OPAS-studie, met Ileen Verbeek, promovendus en psycholoog, Iman Elfeddali, Rosalien Wilting en Arjan Videler. Deze mooie studie wordt mogelijk gemaakt met subsidie van de VCVGZ Stichting tot Steun, zie: Ondersteuning met Psycho-educatie voor ouderen met Autisme Studie (OPAS) – Onderzoek in de psychiatrie – Stichting tot Steun VCVGZ.

Back to top