Uitdagingen in patiëntenzorg

De uitbraak van COVID-19 heeft, net als op de hele samenleving, ook veel invloed op het werken bij Altrecht Eetstoornissen Rintveld en Altrecht Psychosomatiek Eikenboom. Ambulant is er een enorme omslag gemaakt naar digitaal werken. Eén van de klinieken is een aantal weken gesloten geweest, in de andere hebben we patiënten in crisis van onze eigen organisatie en van andere instellingen opgenomen. Het was en is een continu afstemmen op nieuwe inzichten en regelgeving van de overheid: voortschrijdend inzicht heeft nog nooit tot zoveel aanpassingen in zo korte tijd geleid! Dat heeft veel inzet en flexibiliteit gevraagd van onze medewerkers en van de patiënten en hun naasten. Inmiddels is het stof neergedaald en zoeken we naar mogelijkheden om onze zorg weer 'zo gewoon mogelijk' te bieden, maar ook om de positieve resultaten van onze nieuwe werkwijzen te behouden.

Aanvankelijk is alle ambulante zorg, crisis uitgezonderd, van face-to-face omgezet in digitale zorg. Dat heeft (ook) bij ons een enorme boost gegeven aan onze digitale vaardigheden en aan die van onze patiënten. We beeldbellen via Karify en daar staan intussen ook al veel meer modules en werkboeken klaar voor patiënten dan voor 13 maart. We zijn begonnen met de lopende individuele behandelingen, vervolgens hebben we ook de groepsbehandelingen digitaal opgestart en zijn we gaan werken aan een digitale invulling van de intake en ons diagnostiek & advies traject. Het heeft van iedereen veel inspanning gekost om deze omschakelingen zo snel en goed te maken. Maar we zijn trots op het resultaat! Zeker ook omdat veel collega's het digitaal werken vanuit huis combineren met de rol van ouder, juf of meester en een ook thuiswerkende partner. 

In het begin betwijfelden we dat digitale zorg een volwaardig substituut kon zijn voor al onze ambulante behandelingen. Onze ervaring is overwegend positief: er blijkt veel meer te kunnen dan we dachten. In een heel aantal individuele behandelingen gaat het goed en was er al snel veel diepgang in de behandelcontacten. Een collega riep verwonderd uit "Ik kan gewoon volwaardige psychotherapie geven via Karfy!" Wanneer beiden, zowel de behandelaar als de patiënt, zich goed voelen bij deze nieuwe vormen van contact, blijkt er veel mogelijk. 

Groepsbehandeling gaat als het een trainingsgroep is ook goed digitaal. Groepen waarin meer psychotherapeutisch gewerkt wordt, zijn lastiger volwaardig digitaal vorm te geven. Kanttekening is ook dat we tot nu toe vooral digitaal zijn gaan werken met patiënten met wie we al een behandelrelatie hadden. Een behandeling vanaf de start alleen digitaal doen is tot nu toe niet voorgekomen en zal ook niet snel voorkomen in de huidige fase. Want intussen starten we, binnen de grenzen van onze gebouwen, de face to face behandelingen weer op. Aanvankelijk alleen voor de patiënten in crisis, nu ook voor patiënten die het digitaal werken niet fijn vinden en/of waarbij we digitaal niet de gewenste resultaten bereiken.

In de klinieken hebben we echt ervaren dat we in de 'voortschrijdend inzicht samenleving' werken. De patiënten in beide klinieken zijn somatisch kwetsbaar, ieder met hun eigen redenen. De patiënten van psychosomatiek zijn drie weken thuis geweest, hun behandeling is zoveel mogelijk digitaal vervolgd. Toen duidelijk werd dat maatregelen langdurig zullen zijn, hebben we gezocht naar mogelijkheden om de kliniek weer te openen. Dat is gelukt. Binnen de kliniek hanteren we de 1,5m afstand en we hebben de patiënten geselecteerd op hun somatische kwetsbaarheid. Dat betekent dat we ongeveer de helft van het normale aantal patiënten opnemen . De opgenomen patiënten mochten vervolgens geen bezoek ontvangen en niet met weekendverlof. Een forse inbreuk op de behandeling omdat het oefenen in de thuissituatie en de betrokkenheid van naasten cruciaal zijn. Na een paar weken hebben we bezoek weer gestart en een aantal weken later verlof ook weer toegestaan. Zo bepalen nieuwe regels en voortschrijdend inzicht steeds weer ons handelen. Dat vraag veel van iedereen, van patiënten en hun naasten en van medewerkers. Steeds weer puzzelen welke stappen we kunnen zetten en afwegen welke risico's we wel of niet nemen.

Bij Eetstoornissen Rintveld hebben we aanvankelijk patiënten die thuis ook veilig verder konden herstellen naar huis te laten gaan met digitale vervolgbehandeling. De meest kwetsbare patiënten bleven klinisch opgenomen, zonder verlof en een periode ook zonder bezoek. In de weken daarna hebben we een patiënten in crisis overgenomen van collega-instellingen en heeft een aantal patiënten die thuis verder behandeld werden de kliniek toch weer nodig gehad. Klinische patiënten met klachten die wijzen op COVID-19 gaan thuis uitzieken. Gelukkig kon dat tot nu toe in alle gevallen. Ook voor ambulante patiënten is deze periode waarin alle dagelijkse structuren wegvallen een zware tijd die bij een aantal van hen leidt tot decompensatie en soms tot klinische opname. Kortom, de kliniek van Rintveld is volop in bedrijf gebleven en er is hard gewerkt door iedereen. Een uitdaging die we met elkaar en met maximale inzet en flexibiliteit oppakken.

Met alle maatregelen die we tot nu toe nemen hebben we geen besmette patiënten in onze klinieken. Dat is bijzonder en het resultaat van het gedisciplineerd naleven van alle maatregelen door patiënten en medewerkers. We hopen dat dit zo blijft!
 

Back to top