Patiëntenperspectief bij TOPGGz

Wat vinden patiënten belangrijk? En wat doet TOPGGz daarmee? TOPGGz werkt samen met patiënten en hun verenigingen. De afgelopen jaren heeft dat geleid tot verschillende gezamenlijke activiteiten. Deze staan hieronder beschreven.

Patiëntenparticipatie in de TOPGGz-criteria

Voor patiënten en hun vertegenwoordigers is het belangrijk dat zij kunnen mee beslissen over individuele patiëntenzorg, maar ook over de patiëntenzorg in het algemeen, over innovaties en over onderzoeksprioriteiten. Om het TOPGGz-keurmerk te verwerven en te behouden moet een afdeling voldoen aan strenge criteria. Een van de criteria is Patiëntenparticipatie. We toetsen hoe een afdeling patiënten en/of hun vertegenwoordigers betrekt bij het optimaliseren van patiëntenzorg, innovaties en onderzoek.

Serie interviews Ervaringsdeskundigheid op TOPGGz-afdelingen

Tijdens het TOPGGz-congres in juni 2021 kwam de rol en de waarde van ervaringsdeskundigen bij TOPGGz-afdelingen sterk uit de verf. Zoals tijdens het congres toegezegd, zijn wij aansluitend diverse initiatieven rondom dit thema gestart.  

Met een serie interviews geven we inzicht in hoe ervaringsdeskundigheid op TOPGGz-afdelingen in de praktijk wordt vormgegeven.

Interviews

Ervaring van patiënten/naasten

Patiënten willen weten wat ze kunnen verwachten van een behandeling en hoe andere patiënten de behandeling hebben ervaren. Op deze website hebben we bij elke TOPGGz-afdeling een ervaring van een patiënt/naaste opgenomen. Daarnaast spreken we tijdens het beoordelingsproces voor het TOPGGz-keurmerk een patiënt of diens vertegenwoordiger.

Keuze informatie op websites

Voor patiënten is het belangrijk dat zij kunnen beschikken over leesbare informatie om een keuze te kunnen maken voor de meest geschikte behandeling. In 2016 hebben de Stichting Borderline en Stichting Zelfbeschadiging onder de naam 'WegWijs in de ggz' het initiatief genomen om websites van een aantal TOPGGz-afdelingen te beoordelen.

Elke afdeling die heeft meegedaan heeft een adviesrapport ontvangen met verbeterpunten. Daarnaast hebben zij een een aantal producten ontwikkeld - zoals een handreiking - waarmee communicatieprofessionals van zorginstellingen en clienten- en familieraden zelf aan de slag kunnen om hun website te verbeteren. TOPGGz heeft de handreiking gebruikt voor deze website bij de informatie over de verschillende TOPGGz-afdelingen. Daar is standaard informatie te vinden over de impact van een diagnostiek- en behandeltraject en wat de effecten van een behandeling zijn.

Cliëntgerichte keuze-informatie: WegWijs in de ggz
Back to top