TOPGGz stimuleert focus op de juiste zorg op de juiste tijd en plaats. Daar is sprake van als het zorgaanbod aansluit op de situatie, beleving, betekenis, nood en/of behoefte van de patiënt. En daarvoor moet de stem van de patiënt en hun naasten gehoord worden.
Om patiëntenparticipatie optimaal vorm te geven in haar activiteiten, werkt TOPGGz samen met patiënten en hun naasten, (ervarings)deskundigen en ervaringswerkers van de TOPGGz-afdelingen en diverse patiëntenverenigingen, zoals MIND. De afgelopen jaren heeft dat geleid tot verschillende gezamenlijke activiteiten, waarbij het patiëntenperspectief steeds centraal staat.
- Project WegWijs over patiëntgerichte informatie op websites;
- Ervaringsverhalen van patiënten en naasten; op de pagina van elke TOPGGz-afdeling, vindbaar via Zoek een TOPGGz-afdeling, staan verhalen van patiënten en/of naasten die vertellen over hun ervaring met de betreffende afdeling;
- TOPGGz-netwerk Ervaringsdeskundigheid
- Ervaringsdeskundigheid op TOPGGz-afdelingen en co-creatie;
- Integratie van ervaringsperspectief in de criteria voor het verwerven van het TOPGGz-keurmerk;
- Patiëntenparticipatie bij visitaties; bij elke visitatie is een patiënt, naaste of ervaringsdeskundige aanwezig.