Communicatietoolkit: media

- de inhoud van deze pagina is bedoeld voor communicatieprofessionals van TOPGGz-afdelingen -

Resultaten en effecten

Feitelijke informatie TOPGGz

Voor sommige mensen die in behandeling zijn in de geestelijke gezondheidszorg blijkt een specialistische behandeling niet voldoende. Bijvoorbeeld omdat de psychische problemen zeer ernstig, complex en/of zeldzaam zijn en er vaak sprake is van therapieresistentie en co- of multimorbiditeit. Deze groep patiënten heeft een hoogspecialistisch zorgaanbod nodig.

De Stichting Topklinische GGz (TOPGGz) certificeert zorginstellingen die hoogspecialistisch zorgaanbod aanbieden met het TOPGGz-keurmerk. Het keurmerk laat zien waar patiënten voor deze hoogspecialistische diagnostiek en behandeling terecht kunnen.

Het TOPGGz-initiatief is geslaagd wanneer deze patiënten een hoogspecialistisch zorgaanbod kunnen vinden dat past bij hun zorgvragen en zij daarin een nieuw perspectief op herstel kunnen vinden.

De stichting bestaat sinds 2007 en er zijn bijna zestig TOPGGz-afdelingen. Voor meer informatie over TOPGGz: www.topggz.nl.

Doelgroep TOPGGz

De meeste patiënten met psychische problemen kunnen goed worden behandeld door de huisarts, POH of de (specialistische) ggz. Voor sommige patiënten blijkt een dergelijke behandeling echter niet voldoende, omdat de psychische problemen zeer ernstig, complex en/of zeldzaam zijn en er vaak sprake is van therapieresistentie en co- of multimorbiditeit. Het gaat hierbij per definitie om patiënten die al (zeer) lang op zoek zijn naar een effectieve behandeling en vaak ten einde raad zijn. En waarvan de verwachting is dat zij zullen profiteren van een hoogspecialistisch zorgaanbod. Of om patiënten waarbij de focus ligt op het voorkomen van een ernstig, chronisch of complex beloop van de aanwezige psychische problematiek. Deze groep patiënten (naar schatting 5% van alle patiënten die in behandeling zijn in de Nederlandse ggz) heeft hoogspecialistische zorg nodig. Voor hen is TOPGGz bestemd.

Sociale media

TIP: Wanneer je publiceert op LinkedIn, tag TOPGGz dan. Via het account van TOPGGz kunnen relevante berichten opnieuw gedeeld of geliked worden waardoor je bereik wordt vergroot. Zeker interessant als het gaat om patiëntervaringen of nieuws vanuit hoogleraar/boegbeeld.

Tips voor pers- en andere mediaberichten

  • Benoem concrete resultaten van de eigen afdeling, zo mogelijk met cijfers.
  • Maak gebruik van patiëntenverhalen of -ervaringen, al dan niet geanonimiseerd.
  • De TOPGGz-afdelingen bedienen een specifieke doelgroep, maar dankzij consultatie en advies hebben patiënten en behandelaren uit de basis- en specialistische ggz ook baat bij de hoogspecialistische ggz.
  • Let op een juiste schrijfwijze van ‘TOPGGz’ en gebruik waar mogelijk de term ‘hoogspecialistische ggz’ en het TOPGGz-keurmerk.
Back to top