Communicatietoolkit: ervaringen patiënten en professionals

- de inhoud van deze pagina is bedoeld voor communicatieprofessionals van TOPGGz-afdelingen -

Onderstaande ervaringsverhalen zijn ter inspiratie voor jouw afdeling. Ze geven een beeld van wat behandeling bij een TOPGGz-afdeling inhoudt en wat de meerwaarde is ten opzichte van basis en specialistische ggz. Neem contact op met de betreffende afdeling als je hun tekst zou willen gebruiken, dit in verband met eventuele toestemming van betrokkenen.

Patiëntverhaal NK Vught detox, diagnostiek en behandeling

Tijdens de visitatie vertelt een patiënte over haar ervaringen met de TOPGGz-afdeling. Na een bariatrische ingreep heeft deze mevrouw Oxycodon voorgeschreven gekregen. Door aanhoudende pijnklachten is zij dit blijven gebruiken. De pijn verergerde voortdurend en er was een steeds hogere dosis nodig om de pijn te verlichten. Na drieënhalf jaar opioïdegebruik is zij bij de pijnpoli in een somatisch ziekenhuis terecht gekomen. De behandeling daar had onvoldoende resultaat waarna ze is verwezen naar de TOPGGz-afdeling. Op dat moment was de pijn zo ernstig en had ze functionele stoornissen waardoor zij in een rolstoel zat. Ook had ze last van ernstige psychische problemen en suïcidale gedachten.

Voorafgaand aan opname, heeft de patiënte een ambulant programma doorlopen gericht op het aanleren van pijnmanagementvaardigheden, zoals gedoseerd opbouwen van beweging, voorlichting over de invloed van biopsychosociale factoren op pijn, en psychologische flexibiliteit
Tijdens de opname is de pijnmedicatie stap voor stap afgebouwd. De patiënte vertelt dat onder andere de inzet van virtual reality heeft geholpen bij het verlagen van de pijn. Dagelijkse afname van vragenlijsten gaf goed inzicht hoe de klachten verminderden tijdens de opname. Wat zij als bijzonder heeft ervaren is dat de focus bij de afdeling niet alleen ligt op het afbouwen van de medicatie, maar dat er steeds goed wordt gekeken hoe het met je gaat, dat er aandacht is voor de patiënt in zijn geheel. Daarnaast vond ze het fijn dat door de klinische opname haar kinderen niet meekregen waar zij door heen ging.

Bijzonder gewaardeerd heeft ze de ervaringsvrijwilliger die zij kreeg toegewezen. Het contact met iemand met vergelijkbare klachten gaf haar hoop en vertrouwen dat het met haar zelf ook goed zou komen. Het was fijn dat de ervaringsvrijwilliger laagdrempelig beschikbaar voor haar was, af en toe een wandeling met haar maakte en ook na haar ontslag contact heeft gehouden tot het moment dat het niet meer nodig was.

 

Centrum Jonge Kind van Karakter
Zorgen bij jonge kinderen: ouders en behandelaren vertellen

In de podcastserie 'Zorgen bij jonge kinderen' van Centrum Jonge Kind van Karakter vertellen ouders en behandelaren over hun ervaringen.

Back to top