GGZ Rivierduinen Eetstoornissen Ursula heeft onderzoek gedaan naar laagdrempelige, online interventies voor eetstoornissen: Featback en ondersteuning van ervaringsdeskundigen. Deze vorm van hulp bereikt mensen die anders niet in beeld komen.
43% had nog nooit een eetstoornisbehandeling gehad
Anonimiteit, laagdrempeligheid en bereikbaarheid zijn unieke eigenschappen van eHealth die kunnen worden ingezet om de kloof tussen het ontwikkelen van eetstoornissymptomen en het krijgen van toepasselijke hulp te verkleinen. In een gerandomiseerd onderzoek bij GGZ Rivierduinen Eetstoornissen Ursula zijn drie online interventies van acht weken onderzocht:
- Featback, een online zelfhulpprogramma voor eetstoornissen;
- Chat- en e-mailondersteuning van een ervaringsdeskundige;
- De combinatie van de twee.
Het onderzoek, dat liep van oktober 2018 tot januari 2021, telde 355 deelnemers. Zij hadden gemiddeld al tien jaar last van eetproblemen, terwijl 43% van hen nog nooit een eetstoornisbehandeling had gehad. Dit geeft aan dat zulke laagdrempelige interventies mensen kunnen bereiken die de reguliere zorg nog niet bereikt.
Effectief en zorgkosten besparen
Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat de drie actieve interventies (Featback, ondersteuning van een ervaringsdeskundige en de combinatie) hielpen bij het verminderen van eetstoornissymptomen ten opzichte van een wachtlijst (gebruikelijke zorg). Er bleek geen verschil tussen de condities – het leek er vooral om te gaan dat deelnemers actief met hun eetstoornis aan de slag gingen. Hoewel het voor de effectiviteit niet uitmaakte, waren deelnemers wel meer tevreden met de interventie wanneer ze konden chatten of e-mailen met een ervaringsdeskundige. Zorgkosten en kosten gerelateerd aan ziekte en werkproductiviteit van deelnemers zijn ook tot een jaar na de interventie bijgehouden. Featback zonder ondersteuning bleek het meest efficiënt in het verhogen van de levenskwaliteit en verlagen van kosten. Uit een budget-impactanalyse bleek dat als Featback gedurende één jaar aangeboden wordt aan 1000 mensen, honderdduizenden euro’s aan zorgkosten bespaard kunnen worden.
Implementatie
De volgende stappen zijn om Featback in heel Nederland uit te rollen en in te zetten om de druk op de wachtlijsten te verminderen. Bij GGZ Rivierduinen Eetstoornissen Ursula wordt Featback bijvoorbeeld aangeboden aan iedereen die moet wachten op een intake. Featback is open en gratis te gebruiken door iedereen die daar baat bij denkt te hebben. Mensen die niet in behandeling zijn voor eetproblemen kunnen ook ondersteuning van een ervaringsdeskundige krijgen. Kijk voor meer informatie op www.featback.nl.
Publicaties
Rohrbach, P. J., Dingemans, A. E., Spinhoven, P., Van den Akker-Van Marle, E., Van Ginkel, J. R., Fokkema, M., Moessner, M., Bauer, S., & Van Furth, E. F. (2019). A randomized controlled trial of an internet-based intervention for eating disorders and the added value of expert-patient support: Study protocol. Trials, 20 (1), 1–17. https://doi.org/10.1186/s13063-019-3574-2.
Rohrbach, P. J., Dingemans, A. E., Spinhoven, P., Van Ginkel, J. R., Fokkema, M., Wilderjans, T. F., Bauer, S., & Van Furth, E. F. (2022). Effectiveness of an online self-help program, expert-patient support and their combination for eating disorders: results from a randomized controlled trial. International Journal of Eating Disorders, 1-13. https://doi.org/10.1002/eat.23785.
Rohrbach, P. J., Dingemans, A. E., Van Furth, E. F., Spinhoven, P., Van Ginkel, J. R., Bauer, S., & Van den Akker-Van Marle, M. E. (2022). Cost-effectiveness of three internet-based interventions for eating disorders: results from a randomized controlled trial. International Journal of Eating Disorders, https://doi.org/10.1002/eat.23763.