Karakter
De Zorglijn Neurobiologische Ontwikkelingsstoornissen (Autisme-ADHD) is gespecialiseerd in diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren in de leeftijd van 6-18 jaar waarbij een vermoeden is van (complexe) psychiatrische problematiek op het gebied van autisme, ADHD of een andere neurobiologische ontwikkelingsstoornis.
Hoofd- en sublocatie
Reinier Postlaan 12
6525 GC Nijmegen
Prinses Beatrixlaan 25
4001 AG Tiel
Klarinetstraat 4
5402 BE Uden
Telefoon
Wij bieden ambulante topklinische diagnostiek en behandeling aan kinderen in de leeftijd van 6-18 jaar waarbij een vermoeden is van neurobiologische ontwikkelingsproblematiek, in het bijzonder autisme, ADHD, Gilles de la Tourette of andere comorbide problematiek. De aangemelde kinderen hebben een ernstig psychische kwetsbaarheid en zijn op verschillende levensterreinen vastgelopen in de ontwikkeling, vaak voortvloeiend uit een neurobiologische aandoening. Deze achterstanden en/of stagnaties kunnen voorkomen op één of meerdere neurobiologische ontwikkelingsdomeinen, zoals: concentratie, socialisatie, emotieregulatie, slaap, motoriek, seksualiteit, taal-spraak en zindelijkheid. Ook ouders worden intensief bij het behandeltraject betrokken.
In de onderstaande situaties kan er geen diagnostiek of behandeling door de Zorglijn Autisme-ADHD plaatsvinden:
• Bij gedragsproblemen die samenhangen/reactief zijn op (v)echtscheidingsproblematiek;
• Wanneer er primair sprake is van een agressieve gedragsstoornis (ODD of CD);
• Wanneer er primair sprake is van een hechtingsstoornis;
• Wanneer de behandelvraag primair gericht is op trauma, angst, depressie;
• Wanneer er primair sprake is van persoonlijkheidsproblematiek.
Naast een diagnose waarbij een neurobiologische ontwikkelingsproblematiek (ASS, ADHD, tics) een rol speelt, dient een patiënt te voldoen aan in ieder geval twee van onderstaande criteria:
1. Er is sprake van een comorbide psychiatrische diagnose, die interfereert met de diagnostiek/behandeling;
2. Er is sprake van neurocognitieve problematiek die interfereert met de diagnostiek/behandeling;
3. Er is sprake van een somatische comorbiditeit die interfereert met de diagnostiek/behandeling;
4. Er zijn systeemproblemen die interfereren met de diagnostiek/behandeling;
5. Er is sprake geweest van eerdere diagnostiek/behandeling in de basis, gespecialiseerde GGZ of jeugdhulpverlening;
6. Er is sprake van een second opinion.
In de DSM-5 staan o.a. de volgende neurobiologische ontwikkelingsstoornissen:
1. Aandachtsdeficiëntie- / hyperactiviteitsstoornis (ADHD)
2. Autisme spectrumstoornissen
3. Verstandelijke beperkingen
4. Communicatiestoornissen
5. Motorische stoornissen
6. Ticstoornissen
Om de tijdsbelasting voor het kind en de ouders tot een minimum te reduceren vindt het eerste inventariserende en diagnostische gesprek en onderzoek op 1 dagdeel plaats, bij een kinderpsychiater/klinisch psycholoog gecombineerd met een (GZ)-psycholoog/verpleegkundig specialist. Het traject bestaat uit de volgende onderdelen:
• Vooraf invullen van diverse vragenlijsten;
• Hetero-anamnese en gesprek met de ouders samen met het kind/de jongere;
• Kinderpsychiatrisch/klinisch psychologisch onderzoek;
• Ontwikkelingsanamnese en klachtenanalyse;
• Lichamelijk onderzoek;
• Nabespreking met ouders (en jongere > 11 jaar);
• Tweede adviesgesprek op indicatie en in samenspraak met ouders.
Indien nodig vindt aanvullende diagnostiek plaats:
• Contact met school;
• Intelligentie onderzoek (via Denkkracht);
• Neuropsychologisch onderzoek (via Denkkracht);
• Gezinsdiagnostisch onderzoek;
• ADOS;
• Semigestructureerde interviews
• Observatietraject thuis of op school
Er vindt standaard een kindonderzoek plaats (kinderpsychiatrisch of kinderpsychologisch). Wij doen standaard een somatisch onderzoek om niet alleen de mentale maar ook de fysieke gezondheid en leefstijl in kaart te brengen, evenals aandacht te hebben voor somatische en genetische bijzonderheden.
Wij hebben de mogelijkheid voor een uitgebreider arsenaal aan (neuro)psychologisch onderzoek naar sterke en zwakke kanten van intelligentie, neuropsychologische verdieping (in dien nodig) om het kind beter te begrijpen.
Systeemfactoren worden standaard meegenomen in de diagnostiek, soms aangevuld met een verdiepend gezinsdiagnostisch onderzoek.
Naast het dagdeel voor de eerste diagnostische verkenning, betekent dit extra onderzoek(en):
Somatiek: 30-45 minuten
IQ: 2 uur
NPO: 1-2 uur
GDO: 1 uur voor het hele gezin
op de ochtend of middag
Het behandelaanbod van de Zorglijn Autisme-ADHD bestaat uit diverse ambulante behandelmodules, waaronder psycho-educatie, oudertraining, systeemtherapie en farmacotherapie. Daarnaast biedt de Zorglijn nog een aantal specifieke behandelmodules:
• Individuele training plannen en organiseren voor jongeren met ADHD;
• Groepsaanbod voor 10-14 jaar en 14-18 jaar gericht op ERT-problematiek bij jongeren met Autisme-ADHD
• Mindfulparent training voor ouders;
• Movementss; een lifestyle behandeling voor kinderen 6 tot 12 jaar;
• Pivotal Response Treatment (PRT) bij kinderen met ASS;
• EMDR bij ASS complex;
• Gedragstherapeutische oudertraining gecombineerd met executieve functietraining
• Intensieve gezinsbehandeling (IPG)
• Intensive home treatment (IHT)
Een multimodale leefstijl interventie bij kinderen van 6 tot 12 jaar met psychische problemen en hun systeem, die problemen ervaren op het gebied van slaap, voeding, beweging en/of schermtijd.
Er worden twee verschillende behandelcondities met elkaar vergeleken:
In de eerste conditie krijgen kinderen en ouders een behandeling die bestaat uit een leefstijlinterventieconditie. Zij krijgen een 12 weken durende interventie welke gericht is op een of meerdere elementen van leefstijl (slaap, voeding, beweging en/of schermtijd). Deze behandeling heeft een sterk systemische insteek, wat maakt dat ouders actief betrokken zullen worden bij de behandeling. De poliklinische behandeling zal wekelijks plaatsvinden en de behandeling zal een combinatie worden van cognitieve-gedragstherapie (CGT) en psychomotorische therapie (PMT/PMST).
In de tweede behandelconditie krijgen kinderen en ouders psycho-educatie over leefstijl, versneld psycho-educatie over ASS/ADHD (indien gewenst), vervolg gebruikelijke zorg.
- het ontwikkelen en implementeren van een multimodaal leefstijlinterventieprogramma in de dagelijkse klinische zorg voor kinderen met psychische stoornissen.
- het onderzoeken van de effectiviteit van het programma in vergelijking met de gebruikelijke zorg op de geestelijke gezondheid
- het onderzoeken van de effectiviteit van het programma in vergelijking met de gebruikelijke zorg op de lichamelijke gezondheid
- het identificeren van potentiele moderatoren en mediatoren van de respons op het leefstijlprogramma
- beoordelen van de kosteneffectiviteit van het leefstijlprogramma voor deze specifieke kinderen.
Systemische behandeling gedurende 12 weken met meerdere afspraken per week.
ERT behandelgroepen aan leeftijdsgroepen 10-14 jaar en 14-18 jaar.
Voor de leeftijdsgroep 14 tot 18 jaar: wekelijkse groepssessies en eens in de 2 á 3 weken individuele sessies, aangevuld met systeemtherapie, en per module is er een netwerkbijeenkomst voor andere betrokken hulpverleners (ambulant begeleiders, coaches, steunfiguren).
Voor de leeftijdsgroep 10-14 jaar: wordt de EuREKA training ingezet, zowel in groepsverband als individueel, aangevuld met ouderbijeenkomsten en ouder-kind bijeenkomsten. Op indicatie vindt ook ouderbegeleiding plaats naast de training.
Vermindering van emotie regulatieproblematiek en verbetering van zelfwaardering.
ERT 14-18 jaar: 25 wekelijkse groepsbijeenkomsten en 4 netwerk trainingen, aparte individuele therapie.
ERT 10-14 jaar: 12 wekelijkse groepsbijeenkomsten en 4 ouder bijeenkomsten, eventueel aanvullend ouderbegeleiding.
Na de diagnostiekfase wordt in samenspraak met patient en ouders bepaald of een passende behandeling binnen Karakter mogelijk is. Zo nodig, als de behandeling ook door een andere partij geboden kan worden, wordt verwezen naar een andere netwerkpartner.
Tijdens het behandeltraject vindt iedere 3 maanden een evaluatie van het behandelplan plaats. Wanneer de behandeling het beoogde effect heeft bereikt, het kind aan zijn ontwikkelingstaken toekomt en de ouders voldoende in staat zijn om hierbij te ondersteunen dan wordt de behandeling afgesloten.
Na afronding van de behandeling worden patiënten naar de huisarts of naar een andere netwerkpartner in de ggz, medisch specialistische zorg of jeugdzorg verwezen.
In de ontwikkeling van kinderen en jongeren kunnen er altijd nieuwe problemen of hobbels ontstaan, een heraanmelding is dan zeker mogelijk.
Second opinions kunnen worden aangevraagd voor kinderen bij wie eerder een neurobiologische ontwikkelingsstoornis is vastgesteld of waarbij juist twijfels bestaan, of sprake is van aanvullende vragen op het gebied van diagnostiek of een vastgelopen behandeling. Een second opinion kan worden aangevraagd via info.nijmegen@karakter.com of via een verwijsbrief door huisarts of medisch specialist.
Bij voorkeur heeft er eerder uitgebreid eerder onderzoek in de gespecialiseerde GGZ plaatsgevonden; wij ontvangen graag alle rapportages.
ADHD/autisme met bijkomende complexe problematiek, waaronder somatische problematiek, neurocognitieve problemen en medicamenteuze behandeling hiervan.
Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen in combinatie met somatische en/of genetische problematiek
De verbinding tussen fundamenteel wetenschappelijk onderzoek en de klinische praktijk, met als focus neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, in het bijzonder autisme.
Onze diagnostiek en behandeling richt zich op:
o Zichtbaar maken van kwetsbaarheden en vaardigheden van kind/jongere
o Bevorderen van ontwikkelingstaken van het individuele kind zodat het mee kan doen op de verschillende domeinen in het leven (oa school, vrienden, hobby/sport)
o Versterken van draagkracht en verminderen van draaglast van ouders
o Advisering/consultatie aan professionals in het jeugdzorg/GGZ veld en onderwijs rondom kind en gezin
In de periode 2019 tot 2022 (oktober) hebben ruim 300 ouders en 100 jongeren van de zorglijn ASS/ADHD de vragenlijst ingevuld (locaties Nijmegen, Tiel en Uden). Het gemiddelde rapportcijfer dat door ouders werd gegeven aan de zorg van onze zorglijn was een 7.6. Bijna 90% van de ouders beoordeelden de zorg voor hun kinderen als voldoende tot (zeer) goed.
Het gemiddelde rapportcijfer dat door jongeren werd gegeven aan de zorg van onze zorglijn was een 7.4. Bijna 90% van de jongeren beoordeelden de zorg als voldoende tot (zeer) goed.
Ouders: 7.6 en jongeren 7.4.
In deze periode hebben we vanwege de corona pandemie veel contacten tijden diagnostiek en behandelfase via beeldbellen gedaan. Van alle ouders geeft 62% aan dat het contact voldoende tot (zeer) goed is geweest. Bij de jongeren is het exact hetzelfde percentage. Blended behandelen is een vast aanbod geworden. Behandelcontacten kunnen zowel op locatie plaatsvinden, maar kunnen ook via beeldbellen. Ouders en jongeren geven aan dat dit veel voordelen oplevert.
De verbinding tussen fundamenteel wetenschappelijk onderzoek en de klinische praktijk, met als focus neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, in het bijzonder autisme.
De verbinding tussen fundamenteel wetenschappelijk onderzoek en de klinische praktijk, met als focus neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, in het bijzonder autisme.
Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen in combinatie met somatische en/of genetische problematiek.
Janneke Zinkstok is tevens werkzaam bij Volwassenpsychiatrie van het Radboudumc.
Movementss onderzoek
Een multimodale leefstijl interventie bij kinderen van 6 tot 12 jaar met psychische problemen en hun systeem, die problemen ervaren op het gebied van slaap, voeding, beweging en/of schermtijd.
Pegasus
De effectiviteit van therapie met paarden bij jongeren met ASS en therapieresistente emotieregulatieproblemen
Professionals van de Zorglijn verzorgen regelmatig voordrachten op nationale congressen en internationale congressen. Daarnaast zijn zij actief met kennisoverdracht d.m.v. vlogs, live-trainingen en gastonderwijs aan diverse professionals in het veld.