Karakter
Het Centrum Jonge Kind is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van zeer jonge kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar waarbij sprake is van (een vermoeden) van een psychiatrische stoornis of een sterk verhoogd risico daarop.
Hoofd- en sublocatie
Reinier Postlaan 12
6525 GC Nijmegen
Prinses Beatrixlaan 25
4001 AG Tiel
Delta 1a
6825 ML Arnhem
Klarinetstraat 4
5402 BE Uden
Koopmanslaan 31-06
7005 BK Doetinchem
Noorderpoort 47
5916 PJ Venlo
Helene Mercierweg 5
7555 SJ Hengelo
Telefoon
Website
De doelgroep bestaat uit zeer jonge kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar waarbij sprake is van (een vermoeden) van een psychiatrische stoornis of een sterk verhoogd risico daarop. Dit vraagt hoogspecialistische zorg, omdat kinderen in deze levensfase op alle fronten volop in ontwikkeling zijn. Daarnaast zijn deze kinderen zeer kwetsbaar wegens de volledige afhankelijkheid die zij hebben t.o.v. hun primaire steunsysteem.
Pedagogische problematiek zonder enig vermoeden van psychiatrische problematiek bij kind.
Elke baby, peuter of kleuter met een vermoeden van en/of een sterk verhoogd op risico psychiatrische problematiek komt met diens ouders/verzorgers in aanmerking.
Zeer jonge kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar kunnen naar het Centrum Jonge Kind Karakter UC verwezen worden als er een vermoeden is van psychiatrische problematiek of een sterk risico daarop. Te denken valt aan:
- autismespectrum problematiek;
- ADHD;
- ontwikkelingsproblematiek in brede zin;
- angst- en stemmingsproblematiek;
- trauma gerelateerde problematiek;
- (Ernstige/persisterende) gedragsproblematiek;
- (Ernstige) regulatie problematiek (moeilijke regulatie van emoties, gedrag, zintuiglijke/lichamelijke prikkels);
- primaire psychiatrische problematiek bij de ouder (post partum psychopathologie) met een groot risico op een bedreigde ontwikkeling van het kind.
De diagnostiek wordt op één dagdeel gepland en bestaat uit:
- een intakegesprek met ouders/verzorgers;
- een ouder-kind interactie spelobservatie;
- een kinderpsychiatrisch onderzoek;
- een eerste adviesgesprek met de ouders over het vervolg. Dit kan bestaan uit nadere diagnostiek, maar ook tot een voorstel voor behandeling.
Nadere diagnostiek kan bestaan uit een ontwikkelings-/intelligentie onderzoek voor het kind, neuropsychologisch onderzoek, een logopedisch-, een psychomotorisch– of een gezinsonderzoek. Op indicatie kan de afdeling het kind observeren in de thuissituatie en/of op het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal of op school. na de nadere diagnostiek vindt weer een adviesgesprek met de ouders plaats.
De medewerkers van de afdeling zijn zeer ervaren en gespecialiseerd in de doelgroep. Het diagnostiektraject is uitgebreid en veelzijdig zodat de problematiek op alle ontwikkelingsgebieden in kaart wordt gebracht. En dit vindt in een kort tijdsbestek plaats.
Voorafgaand wordt ouders/verzorgers gevraagd enkele digitale vragenlijsten in te vullen (tijdsinvestering circa 2 uur), zodat de intake zo efficiënt mogelijk verloopt. De intake ochtend kost ouders en kind daarnaast 150 minuten.
De volgende professionals zijn betrokken bij de diagnostiek:
- Intakegesprek met ouders/verzorgers door Gz-psycholoog of IMH-specialist;
- Een ouder-kind interactie spelobservatie door Gz-psycholoog of IMH-specialist;
- Een kinderpsychiatrisch onderzoek door een kinder- en jeugdpsychiater;
- Een eerste adviesgesprek met de ouders nav door Gz-psycholoog of IMH-specialist en kinder-en jeugdpsychiater samen.
Aanvullend onderzoek vindt afhankelijk van het type onderzoek plaats door een psychodiagnostisch medewerker, gezinsbehandelaar of speltherapeut. Voor elk onderzoek wordt volgens Evidence Based Methodiek principes gewerkt.
Het Centrum Jonge Kind Karakter UC is gespecialiseerd in de diagnostiek en ambulante poliklinische behandeling van zeer jonge kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar waarbij sprake is van (een vermoeden) van een psychiatrische stoornis of een sterk verhoogd risico daarop.
Deze behandeling is bedoeld voor kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen op meerdere gebieden, zoals contact, spel, communicatie, basale regulatievaardigheden en/of problemen binnen de ouder-kind interactie.
Procesdiagnostiek en in vervolg hierop intensievere ouder-kind behandeling.
De globale doelstelling is tweeledig:
1) Procesdiagnostiek wanneer het klinisch beeld van het kind onvoldoende helder is na de reguliere intake of er vragen zijn over de behandelbaar of behandelbereidheid van ouders. Door intensiever te observeren binnen dagelijkse situaties op de groep en specifieke aanvullende onderzoeken (waaronder het gezinsdiagnostisch onderzoek in de thuissituatie, maar ook psychiatrisch en ouder-kind procesdiagnostiek), wordt beter zicht gekregen op mogelijkheden en beperkingen bij kind en ouder t.b.v. het klinisch beeld alsook passende behandeling;
2) Intensievere ouder-kind behandeling (in vervolg op 1) indien geïndiceerd, gericht op het vergroten van de sensitiviteit van ouders en/of uitbreiden van pedagogische vaardigheden passend bij de specifieke mogelijkheden en behoeftes van hun kind.
Naast deze globale doelstellingen worden individuele doelen voor zowel procesdiagnostiek als behandeling gesteld.
Kinderen tot 6 jaar met autisme.
Combineren van de motivationele componenten van Pivotal Response Treatment (PRT) en robotica.
Het vergroten van de behandeleffectiviteit van kinderen met autisme.
PRT van 20 wekelijkse sessies.
Na de diagnostiekfase wordt bepaald of hoogspecialistische behandeling geïndiceerd is. Vervolgens vindt in elke behandelplanevaluatie (elke 6 maanden) een evaluatie van de doelen plaats, met ouders en mede gebaseerd op een ROM-meting, of verder behandeling door het Centrum Jonge Kind Karakter UC nog geïndiceerd is.
Patiënten worden naar de verwijzer of naar een netwerkpartner (ander medisch-specialisme, jeugdzorg, specialistische zorgvoorziening) door- of terugverwezen.
Er is een terugvalaanbod, patiënten kunnen laagdrempelig terugkomen voor herdiagnostiek en indien geïndiceerd voor behandeling. Dit is van belang, omdat investering in het jonge kind veel kan betekenen in de ontwikkelingskansen.
Een second opinion kan worden aangevraagd via mail met een gerichte verwijsbrief, onderbouwd vanuit de gegevens van de first opinion.
Voor vooroverleg is mevr. dr. Martine van Dongen-Boomsma, kinder- en jeugdpsychiater en manager behandelzaken van dit centrum bereikbaar via m.vandongen-boomsma@karakter.com.
Een second opinion wordt uitgevoerd conform het reguliere diagnostiek traject, nadat uitvoerig kennis is genomen van de onderzoeksvraag en de beschikbare voorinformatie.
Zorglijnmanager behandelzaken, kinder- en jeugdpsychiater en senior onderzoeker (onder andere voor de Zorglijn Autisme-ADHD van Karakter).Tevens docente 'psychiatrie van het jonge kind' binnen de opleiding kinder- en Jeugdpsychiatrie en betrokken bij het Landelijke Netwerk Autisme Jonge Kind (LNAJK).
Hoe jonger, hoe kwetsbaarder. Hoe jonger, hoe meer kansen de ontwikkeling in de juiste richting te stimuleren. Dat doet het Centrum door vroegherkenning van en effectieve, realistische behandeling aan ouders en het jonge kind met een vermoeden of risico op kinderpsychiatrische problematiek met als doel ontwikkelingsstagnatie te voorkomen of te herstellen.
De ernst van de psychiatrische problematiek van het kind vermindert. Ouders ervaren gemiddeld genomen geen significant verschil in de opvoedbelasting. Leerkrachten ervaren gemiddeld genomen geen verschil in de mate van gedragsproblemen bij het kind. Ouders hebben wel meer grip op problemen gekregen, ze zijn beter in staat relevante activiteiten te ondernemen en ze kunnen beter omgaan met anderen en situaties waar het eerder meer moeite kostte (58%).
Bij alle kinderen worden de CGI-S en de Vineland afgenomen bij start en bij afsluiting van het traject om een indruk te krijgen in hoeverre het kind in zijn algemeen en adaptief functioneren verbeterd, verslechterd of gelijk blijft. In aanvulling daarop worden de TRF en de OBVL afgenomen. De TRF geeft een indruk of eventuele veranderingen op de kinderopvang of op school worden waargenomen gedurende het behandeltraject. Door het afnemen van de OBVL wordt een indruk verkregen van de opvoedbelasting gedurende het behandeltraject en of deze is afgenomen na de behandeling. Daarnaast worden de CGI-S (en de CGI-I) zowel voor als na elke behandelmodule afgenomen, zodat -indien meerdere behandelmodulen in een behandeltraject plaats hebben gevonden- een indruk verkregen kan worden welke module het meest effectief is geweest gedurende het gehele traject.
- 44% positieve vooruitgang
- 56% geen verandering in ernst
- 0% verergering
- 71% van de ouders heeft meer grip op problemen gekregen
- 63% is beter in staat relevante activiteiten te ondernemen
- 58% kan beter omgaan met anderen en situaties waar het eerder meer moeite kostte.
Patiënten en naasten vinden de zorg over het algemeen nuttig. 92% vindt dat voldoende informatie wordt gegeven over de aanpak van het onderzoek en/of behandeling. 92% vindt dat er voldoende ruimte is voor inspraak. 92% vindt dat het onderzoek en behandelplan naar wens wordt uitgevoerd. En 75% van de patiënten ervaren dat ze voldoende vooruitgaan door de aangeboden behandeling. 92% van de ouders ervaren voldoende vertrouwen, interesse en respect vanuit hun behandelaar.
ADHD en ASS (0-23).
De verbinding tussen fundamenteel wetenschappelijk onderzoek en de klinische praktijk, met als focus neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, in het bijzonder autisme
Klinisch psycholoog in opleiding en hoofdonderzoeker van het SCOPE-onderzoek.
Zorglijnmanager behandelzaken, kinder- en jeugdpsychiater en senior onderzoeker (onder andere voor de Zorglijn Autisme-ADHD van Karakter).Tevens docente 'psychiatrie van het jonge kind' binnen de opleiding kinder- en Jeugdpsychiatrie en betrokken bij het Landelijke Netwerk Autisme Jonge Kind (LNAJK).
Orthopedagoog en senior onderzoeker.
De afdeling kent een jarenlange onderzoekstraditie.
Enkele lopende onderzoeken zijn:
- Zebra-project (Europese multi-centre studie): onderzoek naar gedragsaspecten van brusjes van kinderen met autisme
- Soso-project: Screenings/vroegherkenningsaspecten van autisme bij jonge kinderen
- Picasso: Onderzoek naar de effectiviteit van PRT met en zonder robots
- SCOPE: onderzoek naar vroegsignalering en vroeginterventie van kinderen met vermoeden autisme
- Visuele waarneming bij kinderen met een autisme spectrum stoornis en bij kinderen met synesthesie
Medewerkers van het Centrum Jonge Kind geven regelmatig lezingen op nationale en internationale congressen, zoals het NVvP, het Nationaal Autisme Congres en International Society for Autism Research (INSAR).
Dr. Iris Servatius-Oosterling geeft training in PRT-technieken in kinderopvangcentra. Dr. Martine van Dongen-Boomsma is docent binnen de opleiding psychiatrie van het Radboudumc.