Het TOPGGz-keurmerk

Afdelingen met een TOPGGz-keurmerk voldoen aan strenge eisen. Afdelingen moeten aantonen dat zij zeer gespecialiseerde patiëntenzorg combineren met het ontwikkelen van nieuwe behandelmethoden, wetenschappelijk onderzoek en structurele kennisoverdracht. We bespreken altijd alle criteria met de afdeling. Het neemt ongeveer een half jaar in beslag om de gehele procedure te doorlopen.

Strenge eisen

Om in aanmerking te komen voor het TOPGGz-keurmerk moeten afdelingen voldoen aan 14 criteria. Deze criteria hebben betrekking op hoogspecialistische patiëntenzorg, onderzoek, ontwikkeling van nieuwe behandelmethoden en kennisoverdracht. Afdelingen moeten aantonen dat zij voldoen aan deze criteria.

Procedure, planning en aanmelding

Om het keurmerk te verwerven en te behouden doorlopen afdelingen een beoordelingsproces dat ongeveer een half jaar duurt. Voordat een nieuwe afdeling zich kan aanmelden vindt een indicatie gesprek plaats. Daarna kan de afdeling met het bureau een visitatiedatum plannen. Voor afdelingen die al het TOPGGz-keurmerk voeren, vindt automatisch een hervisitatie plaats na 4 jaar. De afdeling voert uiterlijk 8 weken voordat de visitatie plaatsvindt een interne audit uit. Daarna vindt de visitatie plaats waarbij alle criteria worden besproken met de afdeling. De visitatiecommissie adviseert vervolgens het TOPGGz-bestuur over het wel of niet toekennen van het TOPGGz-keurmerk. 

Begeleiding

Indicatie gesprek

Voorafgaand aan een eerste visitatie vindt altijd een indicatie gesprek plaats. De afdeling vult vooraf het quick scan formulier in. Op basis daarvan bekijken we in een open gesprek gezamenlijk of een afdeling een reële kans maakt het keurmerk te verwerven.

 

Informatiebijeenkomsten

Het TOPGGz-bureau biedt begeleiding bij het voorbereiden van het visitatieproces. Jaarlijks organiseren we informatiebijeenkomsten. We informeren aan welke eisen een afdeling moet voldoen. En we lichten toe hoe een afdeling kan aantonen dat zij voldoen aan de eisen en welke stappen zij moeten ondernemen om het visitatieproces in gang te zetten.  

Kosten en reglement

Kosten

Aan het verwerven van het TOPGGz-keurmerk zijn kosten verbonden. Jaarlijks stelt het TOPGGz-bestuur de contributieregeling vast. De kosten zijn onderverdeeld in eenmalige kosten (entree fee), kosten voor de visitatie (1x per 4 jaar) en contributiekosten (jaarlijks). Voor 2018 gelden de volgende bedragen:

  • De entreefee is €10.000
  • De visitatiekosten zijn afhankelijk van het aantal afdelingen dat bezocht wordt: 1 afdeling € 7.500, 2 afdelingen € 9.400, 3 afdelingen €11.300.
  • De jaarlijkse contributie bestaat uit een instellings- en afdelingscontributie. De instellingscontributie voor 2018 is € 10.271. De afdelingscontributie is afhankelijk van de grootte van de afdeling en varieert van  € 4.232 voor een kleine afdeling (tot 41 fte) tot €10.585 voor een zeer grote afdeling (meer dan 150 fte).

Reglement beeldmerk TOPGGz

In het reglement is vastgelegd welke voorwaarden gelden voor het verstrekken van het TOPGGz-certificaat en onder welke voorwaarden het TOPGGz- beeldmerk gebruikt mag worden.

Visitatiecommissie

De visitatiecommissie TOPGGz  is verantwoordelijk voor het beoordelen van de afdelingen (de te visiteren eenheden). Voor elke visitatie wordt een visitatieteam samengesteld die de visitatie daadwerkelijk uitvoert.
Vier keer per jaar komt de visitatiecommissie bijeen om alle visitaties te bespreken en de criteria en procedure te evalueren. De visitatiecommissie staat onder leiding van een onafhankelijk voorzitter, prof. dr. Michiel Hengeveld. Prof. dr. Jos Egger en prof. dr. Max Stek zijn de vice-voorzitters. De commissie bestaat uit  zeer ervaren visitatoren met  verschillende disciplines en zijn allen senior professionals. Alle leden onderschrijven een gedragscode waarin zij hun neutraliteit, professionaliteit en integriteit garanderen. Tevens wordt de Code Belangenverstrengeling van de Gezondheidsraad gehanteerd om te voorkomen dat er belangenverstrengeling optreedt.
Elk visitatieteam bestaat uit het Dagelijks Bestuur (de voorzitter van deze commissie en de directeur of senior projectleider  van de stichting) en twee leden uit de commissie, aangevuld met de Ambtelijk Secretaris.

Voorzitters visitatiecommissie

Wordt het keurmerk altijd toegekend?

Een visitatieproces kan leiden tot het toekennen van het TOPGGz-keurmerk maar evengoed tot het niet toekennen. Als een afdeling bij een eerste visitatie niet blijkt te voldoen aan de criteria, dan dient de afdeling opnieuw beoordeeld te worden op het moment dat zij meent wel aan de criteria te voldoen. Zij moet daarmee opnieuw het gehele visitatieproces doorlopen.

Als er bij een hervisitatie geconstateerd wordt dat de afdeling niet meer aan alle criteria voldoet, wordt er een zogenaamd ‘herstelbeleid’ ingesteld. Dit is een respijtperiode van een half jaar waarin de afdeling de tijd krijgt om alsnog aan alle criteria te voldoen. Dit wordt opnieuw getoetst door de visitatiecommissie. Als de afdeling weer blijkt te voldoen, wordt alsnog het keurmerk opnieuw toegekend. Als de afdeling dan nog niet voldoet, wordt het keurmerk daadwerkelijk ingetrokken.

Afdelingen die het keurmerk hebben, zijn altijd verplicht (conform de criteria) relevante wijzigingen die van negatieve invloed kunnen zijn op het voldoen aan de criteria binnen één maand te melden aan de visitatiecommissie. Die beoordeelt of er een ‘herstelbeleid’ wordt ingesteld. Dit herstelbeleid wordt, zoals hierboven beschreven, beoordeeld.

Soms hebben de wijzigingen op een afdeling een dermate grote impact dat het niet te verwachten is dat een herstelbeleid van een half jaar leidt tot het weer voldoen aan de criteria. Dan wordt een instelling geadviseerd het keurmerk voor de afdeling in te leveren. Ook kan de visitatiecommissie van TOPGGz op basis van deze informatie besluiten het keurmerk in te trekken. Deze afdelingen zullen na dit besluit niet meer aan te treffen zijn in het overzicht van alle TOPGGz-afdelingen.

In de praktijk komen al deze situaties voor.

Toekenning TOPGGz-keurmerk

Als het bestuur een positief advies van de visitatiecommissie overneemt en het TOPGGz-keurmerk toekent aan de betreffende afdeling, wordt deze daarvan door de directeur op de hoogte gesteld. De afdeling mag dan vanaf dat moment het keurmerk voeren conform een reglement. Elk jaar vindt een feestelijke Keurmerkuitreiking plaats waar de afdelingen zich presenteren en laten zien wat zij voor patiënten betekenen.

In 2018 vindt deze keurmerkuitreiking op 27 juni plaats.

RT @ESGMogendorff: Kunnen we je helpen bij het voorbereiden op een TOPGGz visitatie vanaf 2019? kom dan naar de informatiebijeenkomsten op 25 september of 13 november. Je bent van harte welkom!  https://t.co/zPIoI1IrvM
1 week 4 dagen geleden
RT @VGCtwit: Wil jij werken bij een professioneel verenigingsbureau? #vacature bestuurssecretaris / juridisch beleidsmedewerker. Per 1 september in #Utrechthttps://t.co/yueZcVgzlrhttps://t.co/LRyoDWPO1d
1 week 4 dagen geleden
RT @WijzijnGGNet: Heb jij na de zomervakantie zin om te gaan wandelen, fietsen of gewoon er een keertje op uit te gaan, maar niet alleen? Ga samen met een van onze patiënten en word maatje of activiteitenvrijwilliger! Kijk op: https://t.co/5Llqbs3BeYhttps://t.co/hechVY8GQ4
1 week 4 dagen geleden
De zomereditie van de #TOPGGz nieuwsbrief is uit! https://t.co/z7bBzdCjfl Wil je je abonneren op de nieuwsbrief? Meld je dan aan: https://t.co/WCWqmgseTV
1 maand 2 weken geleden
Hoe verwerf je het #TOPGGz keurmerk? Lees hier alles over op de nieuwe #TOPGGz website. https://t.co/2F99918Vqm
1 maand 2 weken geleden
Back to top